Κριτική στις παθογένειες του εκπαιδευτικού συστήματος άσκησε η υπ.Παιδείας Αννα Διαμντοπούλου , στη διάρκεια της συνεδρίασης του ΕΣΥΠ , ενώ αναφέρθηκε στις αλλαγές που έχει η ίδια «δρομολογήσει» και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Ειδικότερα τα σημαντικότερα σημεία της ομιλίας της υπ.Παιδείας έχουν ως εξής:
-Το εκπαιδευτικό σύστημα σε όλες τις βαθμίδες και σε όλες τις μορφές, έχει ενσωματώσει μεγάλες παθογένειες της ελληνικής διοίκησης αλλά και της ελληνικής κοινωνίας.
- Στο χώρο της Παιδείας, δεν υπάρχει fast track πολιτική. Δεν υπάρχουν γρήγορες πολιτικές, οι οποίες μπορούν να εφαρμοστούν αύριο και να δούμε άμεσα αποτελέσματα.
-.Οποια αλλαγή στην Παιδεία έχει βαθμιαία αποτελέσματα, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν καταλυτικά το μέλλον τουλάχιστον μιας γενιάς.
--.Σχεδιάζοντας για το εκπαιδευτικό σύστημα, θα πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι- ο πρωταγωνιστής στην υλοποίηση των πολιτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ο εκπαιδευτικός, αλλά το κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος, είναι ο μαθητής, ο φοιτητής, ο σπουδαστής. -Ολα γίνονται για το μαθητή, για το νέο άνθρωπο, γιατί αυτός αποτυπώνει το μέλλον και τη συνέχεια της χώρας.
-.Εάν συμφωνήσουμε σε αυτές τις εξαιρετικά θεμελιώδεις και αυτονόητες παραδοχές, είναι επίσης ουσιαστικό να θέσουμε στο τραπέζι των συζητήσεων τις βασικές μας επιλογές για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.
-Το εκπαιδευτικό σύστημα υπηρετεί βεβαίως συνολικότερα την Παιδεία. Υπάρχουν τρία πεδία που ο καταλυτικός του ρόλος είναι αναντικατάστατος:
-Το πρώτο είναι οι αξίες και οι αρχές μιας κοινωνίας. Πώς οι αξίες ενός λαού που συνοδεύεται από την ιστορία του, τον πολιτισμό του, τα βιώματά του, οι πανανθρώπινες αξίες της αλληλεγγύης, των δικαιωμάτων και του σεβασμού, πώς όλα αποτυπώνονται μέσα στο ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα. Πώς το ίδιο το σύστημα τους τις εδραιώνει, τις κάνει ισχυρές και πώς διαπνέουν το σύνολο των δραστηριοτήτων του.
-Το δεύτερο βασικό στοιχείο, που είναι καταλύτης στο εκπαιδευτικό σύστημα, είναι η ίδια η κοινωνική ισορροπία, δικαιοσύνη και αλληλεγγύη. Η κοινωνική συνοχή σε κάθε κοινωνία.
-Το τρίτο σημαντικό πεδίο είναι ο χώρος της ανάπτυξης. Δεν υπάρχει καμία πλούσια και ανεπτυγμένη χώρα στον κόσμο που να μην έχει πολύ ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα με εξαιρετικούς δείκτες. Δεν υπάρχει κανένα ισχυρό εκπαιδευτικό σύστημα σε φτωχή ή υπανάπτυκτη χώρα.
-Το εκπαιδευτικό σύστημα, για να παίξει το ρόλο που όλοι θα θέλαμε στα τρία σημαντικά πεδία τα οποία ανέφερα, πρέπει να είναι ένα σύστημα δημόσιο.
-Η πρώτη και βασική επιλογή είναι δημόσια και δωρεάν Παιδεία, με υψηλή ποιότητα και πρόσβαση για όλους. Δηλαδή να μην γίνονται εξαιρέσεις που έχουν να κάνουν με το φύλο, με τη φυλή, με την εθνικότητα, με την αναπηρία ή με ιδιαίτερα στοιχεία που αφορούν ιδιαίτερες ομάδες και άτομα.
-Οι μεγαλύτερες αλλαγές στη χώρα έγιναν τις πιο δύσκολες περιόδους και οι εκπαιδευτικοί έχουν δώσει ιστορικά τα δείγματα της πρωτοπορίας σε όλες αυτές τις δύσκολες περιόδους.
-Δεν υπάρχει εθνικό σχέδιο χωρίς αλλαγές στην Παιδεία, δεν υπάρχει αποτέλεσμα στις τόσες και δύσκολες πολιτικές του μνημονίου, εάν δεν αλλάξουμε τον πυρήνα της οικονομίας και της κοινωνίας που είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
-Σε όλες τις βαθμίδες και σε όλους τους τομείς έγινε οργανωμένη και σοβαρή επεξεργασία όλων των αναλύσεων των μελετών, και των προσπαθειών που έγιναν. Βεβαίως επικεντρωθήκαμε στα τελευταία δέκα χρόνια επειδή τα πράγματα – ιδιαίτερα στην Παιδεία- εξελίσσονται και αλλάζουν με αποτέλεσμα τα δεδομένα να είναι διαφορετικά.
-Συγκεντρώσαμε την εμπειρία και τα μοντέλα των πλέον επιτυχημένων χωρών, δηλαδή των χωρών εκείνων που οι δείκτες τους σε διεθνές επίπεδο δείχνουν εξαιρετικές επιδόσεις των εκπαιδευτικών τους συστημάτων.
-Προσπαθήσαμε -κι εδώ υπάρχει ακόμη πολύ μεγάλη δυνατότητα να πάμε ακόμα καλύτερα- να αξιοποιήσουμε όλες τις σημαντικές δυνάμεις του ελληνισμού και στη χώρα και σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε να μπορέσουμε να φέρουμε και ιδέες και δυνάμεις.
-Σε όλα τα επίπεδα, από την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου είχε γίνει μία σοβαρή δουλειά, είχε κατατεθεί ένα πολύ σοβαρό ντοκουμέντο από το προηγούμενο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υπό την Προεδρία του κ. Μπαμπινιώτη, στο οποίο και εμείς τότε ως αντιπολίτευση συμμετείχαμε.
-Έχουμε καταγράψει όλα τις προτάσεις που συζητήθηκαν. Η τότε αντιπολίτευση -και το αναφέρω αυτό γιατί θεωρώ ότι υπάρχει αυτή η συνέχεια- είχε καταθέσει σε όλα τα ζητήματα τις προτάσεις της.
-Ένας τέτοιος διάλογος δεν κρίνεται από την απουσία κρίνεται από τη συμμετοχή και η συμμετοχή δεν κρίνεται από τις γενικότητες ή από τη μαχητικότητα, κρίνεται από τις προτάσεις. Γιατί η κατάθεση πρότασης σημαίνει από πίσω πολλή δουλειά, ιδέες και την τόλμη του να λέει κανείς τις ιδέες του.
-Τα χαρακτηριστικά του να αλλάξουμε και να προχωρήσουμε στο να μάθω, να μαθαίνω σε όλες τις βαθμίδες σαν μια διαρκή δυνατότητα του παιδιού, του νέου, του πολίτη να εντάσσεται στην κοινωνία.
-Ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αγάπη προς το σχολείο και όχι το σημερινό αίσθημα που έχουν τα παιδιά σε όλες τις βαθμίδες, που βαριούνται ή δεν αγαπούν το σχολείο τους.
-Η αριστεία ως μια επιλογή. Είναι η ποιότητα στην εκπαίδευση που αφορά όλους. Η διδασκαλία η οποία δεν μπορεί παρά να συνδέεται με την αξιολόγηση και την επιμόρφωση σε όλες τις βαθμίδες. Η ανάγκη του να ανταποκριθούμε στην ψηφιακή εποχή.
- Είμαστε σε τελική φάση συζητήσεων για την πλήρη αναδιοργάνωση του Υπουργείου. Να σας πω ότι το Υπουργείο Παιδείας, όπως και πολλά άλλα, έχει πάνω από 50 Διευθύνσεις.
-Αλλάζει η συνολική διοικητική δομή του Υπουργείου Παιδείας και όλοι οι περί το Υπουργείο φορείς, -υπήρχαν 7 διαφορετικοί φορείς, γίνονται 2- όχι για να εξυπηρετηθεί απλά η λογική συγχωνεύσεων Οργανισμών, αφού το θέμα δεν είναι ούτε λογιστικό ούτε απλά οικονομικό.
-Οι συγχωνεύσεις και οι συνενώσεις των Οργανισμών, εξυπηρετούν την ανάγκη ενός νέου τρόπου λειτουργίας του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο πρέπει να γίνει ένα επιτελικό. Δεν μπορεί να συνεχίσει το Υπουργείο Παιδείας να υλοποιεί με αυτόν τον τρόπο πολιτικές και να ασχολείται με εκτελεστικές δράσεις που αφορούν ένα σχολείο σε μια περιοχή της χώρας ή ένα Τεχνολογικό Ίδρυμα.
-Γίνονται δύο επιτελικοί φορείς. Ο ένας υποστηρίζει το Υπουργείο σε θέματα παιδαγωγικά και ο άλλος σε θέματα που έχουν σχέση με την τεχνολογία και το εκδοτικό έργο του Υπουργείου.
-Ανακοινώσαμε επίσης το θεσμό των Πειραματικών Σχολείων ο οποίος δίνει τη δυνατότητα σε όλες τις νέες ιδέες, τα νέα προγράμματα, τις νέες απόψεις να δοκιμαστούν παιδαγωγικά σε σχολεία, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να προάγεται η αριστεία.
-Η πρώτη και μεγάλη ενότητα είναι το Νέο Σχολείο. Είναι τα προγράμματα σπουδών. Λειτουργούν ήδη ομάδες εργασίας για όλα τα επιμέρους θέματα. Οι ομάδες αυτές έχουν νέο προσανατολισμό. Πάμε πια, σε εκπαίδευση με στόχους. Δηλαδή τίθενται στόχοι σε κάθε τάξη. Ο δάσκαλος έχει πια μια νέα ελευθερία για να μπορέσει να διδάξει και να επιτύχει αυτούς τους στόχους χωρίς την απόλυτη ομοιομορφία που είχαμε μέχρι σήμερα με έναν κεντρικό εθνικό κορμό.
-Είναι το θέμα της αξιολόγησης. Φέτος έχουμε την πρώτη φάση της αυτοαξιολόγησης, η οποία γίνεται σε 600 σχολεία. Είναι πολύ σημαντικό να συζητηθούν τα μέχρι τώρα συμπεράσματα για να δούμε πώς αυτό θα πάει καθολικά.
-Είναι το θέμα της επιμόρφωσης, ένα τεράστιο πρόγραμμα το οποίο και αυτό πρέπει να συζητηθεί.
-Είναι το Ψηφιακό Σχολείο, το οποίο είναι οι υποδομές, το περιεχόμενο, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τρεις βασικές ενότητες και όλες οι νέες δράσεις οι οποίες νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να παρουσιαστούν.
-Είναι το Νέο Λύκειο. Αλλάζει η λογική της λειτουργίας του Λυκείου με συνδυασμό και της γενικής εκπαίδευσης, αλλά και της αύξουσας ειδίκευσης όσο πάμε από την Α’ στη Β’ και από τη Β’ στην Γ’, με νέες προσεγγίσεις, όπου τα σχέδια, τα προγράμματα, οι εργασίες γίνονται κεντρικό στοιχείο του τρόπου λειτουργίας του μαθητή. Είμαστε στη φάση για να γίνει μια συζήτηση πρώτα στο ΕΣΥΠ και μετά να πάμε σε δημόσια διαβούλευση και ανακοίνωση, των επιμέρους ζητημάτων του απόδημου Ελληνισμού, του σχεδιασμού για τον απόδημο Ελληνισμό που την ευθύνη έχει η κυρία Γεννηματά.
-Είναι η Ειδική Αγωγή, όπου έχουμε ξεκινήσει μια σειρά από δράσεις. Η κυρία Χριστοφιλοπούλου έχει την ευθύνη των πρώτων αυτών έργων. Φέτος ήταν η πρώτη χρονιά που είχαμε σε όλα τα σχολεία από τον Σεπτέμβριο -και έχουμε τα στοιχεία- το μεγαλύτερο αριθμό δασκάλων και ειδικών παιδαγωγών σε θέματα Ειδικής Αγωγής.
-Είναι το θέμα του επαγγελματικού προσανατολισμού. Έχει γίνει η επεξεργασία για πλήρη αλλαγή στο θέμα του επαγγελματικού προσανατολισμού και ένταξή του σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και εφ' όρου ζωής. Ήδη το Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού έχει έτοιμο ένα σχέδιο, το πρέπει να ενταχθεί και να συνδυαστεί με τα προγράμματα σπουδών και με το Λύκειο.
-Είναι ο χώρος της Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης. Ο χώρος της Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης για πολλά χρόνια υποτιμήθηκε. Να πούμε ότι ένα παιδί που τελειώνει τώρα το Γενικό Λύκειο ή το Τεχνικό Λύκειο αυτόματα η επιλογή είναι Πανεπιστήμιο ή Τεχνολογικό Ίδρυμα, ενώ έχουμε την ανάγκη ενός ενδιάμεσου χώρου μετά το Γυμνάσιο μετά το Λύκειο. Ο επανασχεδιασμός της Τεχνικής Εκπαίδευσης συνολικά είναι από τα πιο σημαντικά ζητήματα αναγκαία αλλαγή.
-Εδώ έχει κατατεθεί το σχέδιο της διαβούλευσης, έχουμε πλούσιες προτάσεις στη συζήτηση -περισσότερες από 400 προτάσεις- στα ζητήματα που θέτει η διαβούλευση και όσο περνά ο χρόνος γίνεται εμφανές ότι υπάρχει στον πανεπιστημιακό κόσμο και η θέληση, και η γνώση για ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις.
-Είναι το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Να θυμίσω ότι ο Υφυπουργός ο κύριος Πανάρετος προώθησε 28 Προεδρικά Διατάγματα μετά από περίπου 30 χρόνια που γίνεται η συζήτηση για το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Αυτό συνδυάζεται και με το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων, το οποίο νομοθετήθηκε.
-Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων είναι το μεγάλο στοίχημα που θα πρέπει μέχρι το 2012να έχει διαμορφωθεί, γιατί αυτό θα συνδέσει σε όλα τα επίπεδα τις σπουδές με τα πραγματικά επαγγελματικά δικαιώματα και την αγορά εργασίας. Σήμερα στα επαγγελματικά δικαιώματα υπάρχει μια πραγματικότητα εξαιρετικά δύσκολη όπως όλοι γνωρίζουμε η οποία δημιουργεί πάρα πολλά προβλήματα.
-Η μία είναι η στρατηγική για την ελληνική γλώσσα, η οποία ανακοινώθηκε πέρυσι την άνοιξη. Θεωρώ καλή σύμπτωση ότι ο Πρόεδρος του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι και ο Πρόεδρος του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και έχει την ευθύνη της υλοποίησης της στρατηγικής για την ελληνική γλώσσα, με μια σειρά από δράσεις.
-Η άλλη ενότητα αφορά στη νέα στρατηγική για τις βιβλιοθήκες και τα αρχεία. Τα Γενικά Αρχεία του Κράτους και οι βιβλιοθήκες είναι ο τεράστιος πλούτος αυτής της χώρας, είναι η ιστορία, είναι ο πολιτισμός και η ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε την πολιτική μας στη νέα εποχή.
-Ο ψηφιακός χώρος δίνει τη δυνατότητα να ανοίξουμε τα αρχεία μας στον κόσμο, να δημιουργήσουμε μια νέα γνωσιακή περιουσία μέσα από τις βιβλιοθήκες – ακαδημαϊκές, δημοτικές, σχολικές - και τον εθνικό σχεδιασμό και συντονισμό τους. Την επόμενη εβδομάδα θα γίνει η πρώτη εθνική συνδιάσκεψη όπου θα καθοριστούν οι βασικές αρχές σχετικά με τις βιβλιοθήκες και τα αρχεία.
ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ
Στην πρώτη συνεδρίαση του ΕΣΥΠ, ήταν παρόντες εκπρόσωποι των
εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών και των κομμάτων, ενω ο ΣΥΡΙΖΑ δεν συμμετείχε με το επιχείρημα ότι “αρνείται να μετατραπεί σε ακροατήριο κυβερνητικού μονόλογου».
Από τη συνεδρίαση αποχώρησε ο εκπρόσωπος της ΟΙΕΛΕ ο οποίος υποστήριξε ότι ο διάλογος γίνεται αφού έχουν δρομολογηθεί αποφάσεις για τα μεγαλύτερα ζητήματα. Επίσης αποχώρησε και ο εκπρόσωπος της ΓΣΕΕ, Γρ. Γούλας, εκδηλώνοντας την συμπαράστασή της στην Ομοσπονδία των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου