Όλα όσα ετοιμάζουν οι υπεύθυνοι του υπουργείου παιδείας, όλα όσα ανακοινώνουν, σχεδιάζουν και κυρίως όλα όσα προσπαθούν να συγκαλύψουν με καινούργια λογοπαίγνια επιδεικνύοντας εξαιρετική μαεστρία και ανείπωτη αναισθησία, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «καταιγίδα της ερήμου» στο χώρο της παιδείας.
Πριν προλάβουμε να αναθαρρήσουμε από το ένα μέτρο έρχεται μια νέα ανακοίνωση να επιβαρύνει ακόμα περισσότερο το κλίμα και τις συνθήκες που διαμορφώνονται στην εκπαίδευση.
Ο μέχρι τώρα απολογισμός του βομβαρδισμού εκ μέρους του υπουργείου παιδείας είχε τις εξής απώλειες: Δραματική μείωση διορισμών, εκπαραθύρωση από το δημόσιο σχολείο χιλιάδων αδιόριστων εκπαιδευτικών-ΑΣΕΠ, 40%, 24μηνο και ΑΣΕΠ- που Δικαιούνταν μόνιμο
διορισμό (το Δ είναι δικαιωματικά κεφαλαίο και όχι τυπογραφικό λάθος), αύξηση του μέγιστου αριθμού μαθητών ανά τμήμα που οδήγησε την εκπαίδευση πολλά χρόνια πίσω, μείωση των μισθών των εκπαιδευτικών παρόλο που ήταν από τους χαμηλότερους της Ευρώπης, μείωση και κατάργηση επιδομάτων και δώρων, κατάργηση της πρόσθετης διδακτικής στήριξης, κατάργηση της ενισχυτικής διδασκαλίας, μετατροπή μεγάλου μέρους των αναπληρωτών σε αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου και μισθού, περιπλάνηση των εκπαιδευτικών σε δύο ή και περισσότερα σχολεία του ίδιου ή και γειτονικών νομών και τέλος υποχρεωτική παραμονή για τρία χρόνια στην πρώτη περιοχή διορισμού, υποτίθεται για παιδαγωγικούς (κρατήστε το χαρακτηρισμό «παιδαγωγικούς») λόγους οι οποίοι όμως δεν προκύπτουν από πουθενά.
Τι έχουν ήδη δρομολογήσει:
Αλλαγή στον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών με μοναδικό σκοπό ο εκπαιδευτικός που τελικά θα καταφέρει να διοριστεί στο δημόσιο σχολείο, να έχει αποδείξει ότι είναι «παντός καιρού», αντέχει στην πίεση, έχει να πληρώνει φροντιστήρια, δεν έχει οικογένεια και αν έχει είναι πρόθυμος να την αποχωριστεί, είναι λιτοδίαιτος, του αρέσουν οι «μέντορες» γιατί έτσι διορθώνεται, τρελαίνεται να τον αξιολογούν και ενίοτε να «αυτοαξιολογείται», δεν περιμένει σύνταξη, έχει ξεγράψει το εφάπαξ και ότι δεν θέλει να ζήσει αλλά απλώς να επιβιώσει.
Αλλαγή στη φιλοσοφία και τη νοοτροπία της διοίκησης που να συνάδει με την επιστροφή στην ηρωική μορφή του δημοδιδάσκαλου της εποχής των παππούδων μας καθώς ο «Καλλικράτης» εισέρχεται και στην εκπαίδευση, να συνάδει με τις έννοιες «νέο σχολείο», «εξορθολογισμός», «καινοτομία» ή αν προτιμάτε «κενοτομία», και να υπηρετεί τις ανάγκες της αγοράς αφού ο σχολικός διευθυντής πρέπει να μετατραπεί σε έναν μικρό μάνατζερ ο οποίος θα ψάχνει να εξασφαλίσει οικονομικούς πόρους για τις λειτουργικές ανάγκες του σχολείου του ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να φροντίζει ώστε οι επιδόσεις των μαθητών του σχολείου να είναι άριστες σε πανάκριβα, και αμφιβόλου αξίας, τεστ αξιολόγησης στα οποία θα συμμετέχουν υποχρεωτικά. Αν πάνε καλά στα τεστ τότε στο σχολείο θα μοιράζονται και μερικά ψίχουλα από τον κρατικό προϋπολογισμό, ώστε να δικαιολογεί και τον τίτλο του ως δημόσιο σχολείο.
Δημιουργούν, όπως μαθαίνουμε από σημερινό δελτίο τύπου του υπουργείου παιδείας, Σχολικά Κέντρα και Πολυδύναμες Σχολικές Μονάδες (ουάου, 1ο σχόλιο), (θα έχουν σχέση με τα πολυδύναμα αστυνομικά τμήματα; 2ο σχόλιο), με « αυστηρώς παιδαγωγικά κριτήρια», όπως ισχυρίζονται οι αρμόδιοι (εδώ το σχόλιο περιττεύει). Δείτε ένα σχετικό απόσπασμα του δελτίου τύπου το οποίο αναφέρεται στους παιδαγωγικούς λόγους και στα εκπαιδευτικά οφέλη του παραπάνω εγχειρήματος, σύμφωνα με την άποψη του υπουργείου.
«Αναλυτικότερα, οι βασικοί παιδαγωγικοί στόχοι του νέου οργανωτικού σχεδιασμού είναι να υπάρχει ένας δάσκαλος ανά τάξη, στα Δημοτικά σχολεία, καθώς και ικανός αριθμός μαθητών ανά τάξη. Τα οφέλη που προκύπτουν είναι ότι με τον τρόπο αυτό διευκολύνεται η οργάνωση των Πολυδύναμων Σχολικών Κέντρων σε Ολοήμερα Σχολεία, υποστηρίζεται η λειτουργία τμημάτων ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας και υλοποιούνται επαρκέστερα και αρτιότερα καινοτόμες δράσεις και πρωτοποριακά προγράμματα διδασκαλίας».
Μα και στα σχολεία όπως λειτουργούν μέχρι τώρα, υπάρχει ένας δάσκαλος σε κάθε τάξη. Απλώς αυτό που προσπαθούν να κάνουν είναι να φουλάρουν όλα τα τμήματα με τον ανώτερο αριθμό μαθητών ώστε να εξοικονομήσουν εκπαιδευτικό προσωπικό. Αυτό όμως δεν εξυπηρετεί κανέναν παιδαγωγικό στόχο.
Στην εξοικονόμηση εκπαιδευτικών αποσκοπεί και η επίκληση της λειτουργίας των τμημάτων ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας. Απλώς τίθεται το ερώτημα: Η ενισχυτική διδασκαλία, για τη φετινή χρονιά δεν ήταν απαραίτητη;
Τέλος, πώς προκύπτει ως αυτονόητο συμπέρασμα ότι τα τμήματα με πολλούς μαθητές ευνοούν περισσότερο τις καινοτόμες δράσεις και τα πρωτοποριακά προγράμματα διδασκαλίας; Μήπως ισχύει ακριβώς το αντίθετο;
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης και τα κριτήρια επιλογής των σχολικών μονάδων που θα επιλεγούν για το παραπάνω εγχείρημα, κατά την άποψη του υπουργείου παιδείας.
·
«Στη διαδικασία συνενώσεων προσμετρούνται τα δημογραφικά στοιχεία κάθε περιοχής (ρυθμός μείωσης των μαθητών), η χιλιομετρική απόσταση που καλείται να διανύσει κάθε μαθητής (όχι παραπάνω από 10 χιλιόμετρα ή μετακίνηση μισής ώρας σε συνάρτηση με το γεωγραφικό ανάγλυφο και τις καιρικές συνθήκες της κάθε περιοχής), καθώς και οι κτηριακές υποδομές (εγκαταστάσεις, εξοπλισμός κ.α.) στο σχολείο μετακίνησης. Στο πλαίσιο αυτό, οι νέες πολυδύναμες σχολικές δομές, οι οποίες επιλέγονται βάσει των αρτιότερων κτηριακών εγκαταστάσεων- υποδομών, θα λειτουργήσουν ως Ενιαία Σχολική Μονάδα και όχι ως παράρτημα».
Για να έχουμε κάποιο μέτρο σύγκρισης, αναφέρω ενδεικτικά ότι η απόσταση από το κέντρο της Αθήνας μέχρι το κέντρο της Νέας Ιωνίας (Αττικής) η απόσταση είναι περίπου 10 χιλιόμετρα με το μεγάλο σχολικό συγκρότημα της Γκράβας να βρίσκεται κάπου ανάμεσα. Θα μπορούσε, με βάση το δελτίο τύπου, στο συγκρότημα της Γκράβας να αναγκαστεί να μεταφερθεί κάποιος μαθητής από τη Νέα Ιωνία, τη Νέα Φιλαδέλφεια, τη Φιλοθέη, τον Άγιο Νικόλαο, τα Κάτω Πατήσια, το Χαλάνδρι κλπ.
Σε σχέση με τη μετακίνηση της μισής ώρας που αναφέρεται στο δελτίο τύπου, εννοεί μετακίνηση με τα πόδια; Με το αυτοκίνητο; Με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς; Για παράδειγμα, από το Χαλάνδρι στην Γκράβα δεν υπάρχει κανένας τρόπος ώστε να διανυθεί αυτή η απόσταση μέσα σε μισή ώρα, εκτός αν χρησιμοποιηθεί ελικόπτερο.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε το πώς θα μπορέσουν να λειτουργήσουν ως Ενιαία Σχολική Μονάδα οι διάσπαρτες σχολικές μονάδες όταν σήμερα, για λόγους οικονομίας, υπάρχουν βασικά μαθήματα επιλογής στο λύκειο, όπως το σχέδιο, που αποτελεί πανελλαδικώς εξεταζόμενο ειδικό μάθημα, τα οποία διδάσκονται σε ελάχιστα λύκεια. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι μαθητές που ενδιαφέρονται να καταφεύγουν, αναγκαστικά , σε κάποιο φροντιστήριο.
Και φτάνουμε, αισίως, στο τελευταίο μέρος του δελτίου τύπου, το οποίο είναι εξίσου ενδιαφέρον με τα προηγούμενα και αναφέρεται στα κριτήρια εξαίρεσης σχολικών μονάδων.
«Λαμβάνοντας υπόψη την ιδιομορφία του γεωγραφικού ανάγλυφου, αλλά και του πλήθους των δυσπρόσιτων, απομακρυσμένων και νησιωτικών περιοχών της χώρας μας, ο σχεδιασμός θέτει αυστηρά κριτήρια στην επιλογή των σχολικών μονάδων που συνενώνονται και αυτών που εξαιρούνται. Συγκεκριμένα, εξαιρούνται από το πρόγραμμα συνενώσεων τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών και νησιώτικων περιοχών της χώρας, στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και οι συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την ασφαλή και άνετη μεταφορά των μαθητών».
Ποιες περιοχές είναι αυτές στις οποίες αναφέρεται το παραπάνω κομμάτι; Πότε οι συγκοινωνιακές συνθήκες διασφαλίζουν κατάλληλες παιδαγωγικές προϋποθέσεις για ασφαλή μεταφορά των μαθητών; Θα ζητηθούν στατιστικά στοιχεία από την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία για κάθε απομονωμένη και απομακρυσμένη ορεινή και νησιωτική περιοχή της χώρας, σχετικά με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν;
Το απόσπασμα που ακολουθεί, αλιεύτηκε από τον φίλο δημοσιογράφο και συγγραφέα Απόστολο Λυκεσά και μου στάλθηκε μαζί με την απορία και την έκπληξή του για όσα συμβαίνουν στο χώρο της εκπαίδευσης. Συμπληρώνει την εικόνα που παρουσιάζει το υπουργείο παιδείας και η οποία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί με τη φράση:
« Εδώ καράβια χάνονται / βαρκούλες αρμενίζουν»
«500.000 ευρώ για γκάλοπ θα διαθέσει το υπ. Παιδείας
Τεράστια ποσά από το ΕΣΠΑ για καταγραφή, σχεδιασμό και διαφήμιση εκπαιδευτικών δράσεων θα διαθέσει το υπουργείο Παιδείας, την ίδια στιγμή που άλλοι τομείς εκπαίδευσης υφίστανται δραστικές περικοπές, σημειώνοντας αρνητικό ρεκόρ 35ετίας.
Συγκεκριμένα, το ποσό των 500.000 ευρώ θα διαθέσει το υπουργείο για έρευνες θεμάτων παιδείας. Μέχρι στιγμής έχουν προκηρυχθεί έργα ύψους 200.000 ευρώ, τα οποία έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν ιδιωτικές εταιρείες δημοσκοπήσεων. Το περίεργο, βέβαια, είναι ότι κάποια από τα έργα για τα οποία έχουν προκηρυχθεί γκάλοπ, όπως το νομοσχέδιο για τη δια βίου μάθηση, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί».
Να τους σταματήσουμε πριν να είναι πολύ αργά.
Χρήστος Επαμ. Κυργιάκης
xrkyrgiakis@yahoo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου